Youtube start met censuur door nieuwe content-richtlijnen

YouTube heeft bekend gemaakt dat zij kanalen met – volgens hen – ‘schadelijke’ content moeilijker vindbaar maken op het videoplatform. Ook gaat het bedrijf advertenties bij dergelijke video’s verwijderen. Youtube heeft de nieuwe richtlijnen nu pas bekend gemaakt, maar de Nederlandse vlogger Jan Roos gaf in november 2017 al aan dat hij door de Youtube-censuur amper advertentie-inkomsten heeft en daarom ging stoppen met zijn vlogs.

In het onlangs verschenen nieuwsbericht maakt Youtube overigens niet duidelijk wat ‘schadelijk’ precies betekent. Het videoplatform van Google kan met hun nieuwe richtlijnen ook advertenties uitschakelen bij ‘schadelijke’ video’s. Daarnaast kan gebruikers nu de toegang ontzegd worden tot premium programma’s als Google Preferred en het YouTube Partner Programma. Op die manier kunnen kanalen geen inkomsten meer genereren.

YouTube maakte gisteren ook bekend de advertenties op het kanaal van ’s werelds bekendste vlogger Logan Paul tijdelijk uit te schakelen. Hij plaatste eind 2017 een video waarin hij het lichaam van een dode Japanse man liet zien. In het verleden verdiende Logan meer dan 1 miljoen dollar per maand aan zijn video’s. Sinds Youtube de advertenties op zijn populaire kanaal heeft uitgeschakeld heeft Logan geen Youtube-inkomsten meer.

Het is nog niet bekend wat voor impact de nieuwe richtlijnen hebben op andere content partijen, die veel gebruiken maken van Youtube.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*