Op 23 mei jongstleden stemden 695.000 mensen af op het gloednieuwe RTL4 programma De Moeite Waard?! Vol verwachting zaten de kijkers klaar om de geboorte van het tv-pareltje van bouwkundige Bob Sikkes en presentator Tijl Beckand te aanschouwen. Op de redactie van online magazine Tv-Vrouw gonst in de wandelgangen de vraag of een programma over huizen flippen anno 2023 überhaupt nog wel de moeite waard is. Zijn de kijkers inmiddels niet verzadigd door de overdaad aan ‘huis-tuin-en-keuken’ televisieprogramma’s die op primetime de ether in worden geslingerd?
Het antwoord op die vraag is nog niet volledig duidelijk als we enkel de kijkcijfers bestuderen van De Moeite Waard!? Met 690.000 kijkers voor de tweede aflevering en 600.000 voor de derde aflevering van het nieuwe paradepaardje van RTL4 blijft de champagne nog even in de koelkast staan. Het zijn beduidend minder hoge kijkcijfers dan Kopen Zonder Kijken, een ander programma waarin bouwkundige Bob Sikkes zijn kunstje opvoert. Een punt van aandacht is echter wel dat Sikkes in De Moeite Waard?! niet vergezeld wordt door Martijn Krabbé, maar door presentator Tijl Beckand waarmee minder sprake van chemie lijkt te zijn.
Wat is huizen flippen?
Het uit Amerika overgewaaide concept ‘huizen flippen’ komt er kortweg op neer dat er een huis in de categorie bouwval wordt aangekocht wat van top tot teen wordt gerenoveerd om vervolgens met flinke winst te verkopen. Het klinkt zo makkelijk en precies dát is waar de deelnemers van het RTL4 programma De Moeite Waard?! zich blind op staren.
In de eerste twee afleveringen blijkt dat de gelukszoekers zich gruwelijk vergissen in zowel de kosten als de hoeveelheid tijd die een verbouwing met zich meebrengt. Tel daarbij op een forse dosis eigenwijsheid, de beste stuurlui staan immers aan wal, en het recept voor teleurstelling is geboren.
Moeder Majoke en zoon Marijn weten in aflevering drie van De Moeite Waard?! een winst te scoren van maar liefst 84.000 euro, echter komt hun onderlinge verstandhouding onder hoogspanning te staan. Het had niet veel gescheeld of ze hadden elkaar de hersens ingeslagen. Ook zij dachten vooraf veel te makkelijk over de impact van de verbouwing en daarbij horende kosten.
Wél de moeite waard op social media
Mensen keihard onderuit zien gaan op de beeldbuis. Het ontwaakt de innerlijke ramptoerist in menigeen van ons en onder het genot van een borrelnootje zitten we voor de televisie te genieten van het spektakel wat zich afspeelt. Meningen over de deelnemers, huizen en verbouwingsplannen van De Moeite Waard?! worden massaal gedeeld op social media. Er blijft geen detail onbesproken en zelfs de kleur van de muren wordt aan een grondige diepte analyse onderworpen.
Ondanks dat de kijkcijfers van De Moeite Waard?! achterblijven op soortgelijke programma’s, leeft het duidelijk wel in de digitale maatschappij. Het sociale element waarbij kijkers onderling contact zoeken om hun mening te delen lijkt de kracht te zijn van huis-tuin-en-keuken tv. Want laten we eerlijk zijn, hoe heerlijk is het om even je eigen sores te vergeten en als amateur expert het doen en laten van een ander te beoordelen?