Het iconische VPRO-programma ‘Zomergasten’ heeft haar glans verloren. Wat ooit een avond nostalgie en memorabele tv-momenten bood, is volgens critici verworden tot een elitaire politieke talkshow.
‘Zomergasten’ was jarenlang een vaste waarde in de Nederlandse televisieprogrammering, geliefd om zijn unieke formule waarin bekende Nederlanders drie uur lang hun favoriete tv-fragmenten en een film mochten presenteren.
Volgens Telegraaf-columniste Tina Nijkamp is het programma echter de weg kwijtgeraakt. De huidige afleveringen focussen vooral op politieke en onbekende buitenlandse fragmenten, die weinig resoneren met de Nederlandse kijker. De gastenlijst bestaat uit relatief onbekende namen zoals Eric van der Burg en Sana Valiulina, waardoor de magie van de eerdere seizoenen verloren is gegaan. “Zomergasten is verworden tot een politiek platform waar moeilijk wordt gedaan,” aldus Nijkamp.
Waar eerder meer dan een miljoen kijkers werden getrokken, stemmen vorige week slechts 150.000 mensen af op de zondagavondshow. De aflevering van gisteren met Sakir Khader wist slechts 122.000 kijkers te trekken.
Natuurlijk is dat de weg kwijt om de doodeenvoudige redenen dat het te elitair en te grachtengordel is: linksig dus. Aangezien de gewone man daar een broertje dood aan heeft wordt er ook niet gekeken en dan wordt je ook genadeloos afgestraft in de kijkcijfers. Face it.
Ja precies en alles wat er op tv komt moet ‘volks’ zijn want ow wee als iemand het niet begrijpt.
Ik kijk graag naar Zomergasten (alhoewel dat ook voor mij afhangt van wie er interviewt en welke gast) en niet elke aflevering kan boeien, maar het levert soms echt interessante tv op.
Maar weet je wat schaf het af hoor, want dan kan het plaats maken voor een spelletje of we gaan met zijn allen weer een zingwedstrijdje doen. Laat het aub niet te moeilijk zijn dat echt iedereen snap waar het over gaat.
Ik betaal toch verdorie OOK mee aan de publieke omroep!
Precies, laat ze het lekker opnemen en op youtube zetten, dan kunnen al die linkse woke elitaire figuren die neerkijken op de gewone burger, daar kijken.
Het heeft, in mijn beleving, niet met woke te maken. Het gaat er om dat het een programma is van de VPRO, een omroep die al niet programmeert voor de brede doelgroep en nu kiest men ervoor om nog meer mensen uit te nodigen in de niche en dat trekt al helemaal geen kijkers. Het kan verfrissend zijn om gasten te hebben die wat meer diepgang hebben dan de bekende koppen die met ieder programma meedoen, maar ik denk wel dat de VPRO de gasten moet laten weten dat de fragmenten wel herkenbaar moeten zijn. Het is nu te persoonlijk en daarom soms te moeilijk om te kijken. Het idee van Zomergasten was nl om de kijker mee te nemen naar favoriete TV-fragmenten van gasten en hierbij een gesprek te voeren. Nu is het zo dat men zo diep gaat in spinsels en gedachten van de onbekende gasten dat ook ik geen trek meer heb in dat programma.
Zo lang ik Zomergasten kijk, zo’n 15 jaar, geeft de gast een kleur aan de uitzending en is dat onderdeel van het format. Dat geeft een bepaalde diepgang waar Nederland 2 voor bedoeld is. Er zijn her en der wel uitzonderingen, zoals Hans Teeuwen, die fragmenten liet zien voor de leuk.
Eric v/d Burg vond ik persoonlijk wel een goede Zomergasten gast. Ondanks dat Eric zichzelf een beetje aan het verkopen was gaf hij de kijker interessante inzichten mee. Elk fragment had een verhaal. Ik deel niet de mening van het artikel dat v/d Burg een onbekend persoon is. Hij is de laatste tijd behoorlijk actueel geweest.
Het is trouwns elk jaar zo dat bepaalde gasten behoorlijk tegenvallen. En het helpt niet dat de Olympische Spelen de laatste 2 weken tegenover Zomergasten staan.
Blijft belachelijk dat er op de zondagen geen Niehwsuur is.
Kan desnoods op 3.
Ik vond het juist interessant. Ik heb alle drie de uitzendingen gekeken. Van de Nederlandse politiek, naar de Russische invloed en tenslotte een bijzondere Palestijnse fotograaf/beelddocumentair die vastlegt wat hij ziet. De interviewers zijn inderdaad tenenkrommend. Doet niet af aan de kwaliteit van de zomergasten.
Ik ben 1995 vaste kijker van Zomergasten; ik vond een leuk concept om inspirerende mensen te vragen een avond lang fragmenten van hun keuze te laten toelichten.
Voor mij is niet noodzakelijk dat die persoon bekend is, ik laat programmeur mij verrassen en inspireren door deze goede keuze. Maar interviewers zijn ieder jaar erger dan het jaar daarvoor. En ik vind de uitnodiging van de migranten een oprechte keuze naar Nederland NU!
Maar gisteravond heb ik hele programma me zitten ergen aan de deer Luyendijk.
Ik heb eerlijk gezegd een grote behoefte aan reflectie tegenover Luyendijk met zijn missionaire door Amerikaans(mondiale-Noord) propaganda dunne morele besef. Alle ergste is dat hij denkt dat hij een evenwichtige standpunt heeft in zijn dader ondersteunende neutraliteit.
Luyendijk zit de gast te veroordelen: hij heeft over het menselijkheid op brengen naar beide kanten. Hier zijn meerdere spelers in het veld, zo zwart/wit zit de geopolitiek van West-Azië niet in elkaar. Grootste en 3e leger van de wereld is 75 jaar al aanzet tegen een groep van verzetsbeweging die in loop van 75 jaar zijn beste en talentvolle jeugd heeft aangeboden met zelfmaak wapens. Israel met de steun van het imperialistisch(neokolonialistische) wereld regimes tegen ontwapende door armoede en controle en vooral in de laatste 9 maanden hongersnood en genocide beschadigde mensen.
Weet u wat ik ‘als Israëli’ zou in relatie tot menselijkheid hebben gedaan? Als ik zoals 3/4 van Israëliërs was met dubbele paspoort was ik weg gegaan naar Europese landen. Ik had niet een toestemming aan het regime gegeven om namens mij mensen massa vermoorden. Kijk naar Ilan Pappé en velen zoals hem.
Als ik niet kon weg gaan had ik mijn regime terug geroepen en met protest tegen gehouden. En niet zoals velen gezegd dat het regime niet genoeg vermoord heeft wat nog steeds meerderheid in het (Israëlische) geannexeerd land dat zeggen.
Ooit had ik Luyendijk als een burger met een gezond geweten gezien en gewaardeerd, het spijt me zeer dat ik dat respect en waardering terug trek.
Ik heb niet over ‘wakker geweten’ over iemand die voor de dader en slachtoffer beiden tegelijkertijd huilt. Die is mede verantwoordelijk. Want hij is zelf een mediafiguur en media reproduceert in het westen de stem van allerlei joodse, olie & gas en militaire complex-industrie etc. lobby’s.
Niemand is tegen joden in bezet Palestina. Het gaat om een democratisch regime van alle bewoners van het gebied. Wat nu is, is een fascistisch regime die belangen van het mondiaal-Noord vertegenwoordigd. Weet u meneer Luyendijk, u herkent zich in witte Israëliërs met uw vaderland als achtergrond en is heel moeilijk om de pijn en ellende van Palestijnse bevolking kans van optimale door dringen te geven. Zoals Sakir zo mooi vroeg: ‘moeilijk he’!?
De verspreking ‘vermoord’ in plaats van verwoord is grappig.
De Palestijns-Nederlandse documentairefotograaf Sakir Khader is een heel mooi mens en zijn werk is zeer indrukwekkend. Hij is jong, met een oude ziel. Sakir is een oude boom en daarom zeer bescheiden.
Joris Luyendijk stelde zulke vreemde en eenzijdige vragen die meer over hem als witte positie/visie zeggen ‘dan over Sakir Khader’. Ik heb in Nederland geen neutrale journalist over Palestina gezien. Meer dan 40.000 mensen stierven daar vanwege Israël Apartheid met onze steun.
@ Luyendijk, durf jij dit aan de Israëlische regering te vragen? Vergeleken met de rest van de wereld zijn daar de afgelopen maanden de meeste journalisten vermoord. Het lijkt erop dat neutrale journalisten noodzakelijkerwijs het standpunt van de regering moeten volgen? Dan is niet neutraal!
Door te veel 7 vinkjes rechters moet ik al het nieuws van NOS, Nieuwsuur, De Telegraaf, OngehoordNederland enzovoort checken. Omdat ze niet nuttig zijn. en vanaf nu ook de 7 vinkjes positie van Vepro. Zeer zorgwekkend hoe de journalistiek in Nederland zich ontwikkeld en ook Zomergasten.
Ik dacht altijd dat het bij de publieke omroep niet om de kijkcijfers ging, maar in alles lijkt het erop dat een hoge kijkdichtheid ook automatisch betekent dat het programma goed is. Wat uiteraard quatsch is. Het zijn geen voor de hand liggende gasten, maar wie zit nu te wachten op zogenaamde bekende namen, die niks te melden hebben of van alles vertellen wat je al weet?
Het is al 15 jaar een typisch VPRO programma met wazige fragmenten waar de media veel te druk mee is.
Next
Sorry hoor Tina Nijkamp, maar Erik vd Burg (VVD, elitair-links?) had notabene een fragment van de Kameleon. Hij is het tegenovergestelde van onbekend als staatssecretaris van asiel. Waarschijnlijk heeft Nijkamp gewoon niet gekeken en ramt ze er voor het geld een simpele Telegraaf-column uit. De aflevering van vorige week was trouwens zeer de moeite waard, het maakte invoelbaar hoe het is om in een dictatuur te leven.
Ik heb aĺe drie afleveringen gezien. Van der Burg bewonder ik vanwege zijn aanhoudende strijd om de asielzoekers p een fatdienlijke manier op te vangen. Hij is het tegendeel vsn elitair.De tweede gast was buitengewoon interessant. De interviewer was juist uitstekend. Ik ben trots dat er mensen zoals zei hier in Nederland wonen. Joris was de weg kwijt. Ik was verbijsterd over de vragen die hij stelde, bijvoorbeeld. Wat een goede journalist is. En de rust waarmee Sakir hem antwoordde.Joris had zich totaal ingeleefd in de situatie waarin Palestijnen zich bevinden. Ik kreeg even het idee dat Joodse vrienden hem vragen hadden ingefluisterd.Het ongemak droop van Joris gezicht. Hij had zich niet geleefd in Sakir. Joris 7 vinkjes bleken niet voldoende om een goed gesprek te voeren. Ik ben teleurgesteld in hem
L
Alles bestaat bij de gratie van het contrast … de interesse c.q. betrokkenheid van maker en kijker komen kennelijk niet meer overeen. Herkenbaarheid contra vervreemding ; in deze multimediawerelden ligt de verzadiging, ontevredenheid op de loer en is de aandacht, het geduld en de empathie de verliezer.
Zomergasten met Ayaan was de aanleiding dat Theo is vermoord. Lees daarom dit boek van regisseur George Schouten die tijdens de live uitzending van Submission in overleg met de crew (alle cameramensen en andere medewerkers die in de intercom communiceerden) besloten tijdens de live uitzending de aftiteling te schrappen, uit angst voor repressailes:
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-achterkant-van-zomergasten/1001004008676777/ Dat Ayaan Submission mocht kiezen als fragment was nieuw, gasten werden niet geacht hun eigen premiere aan te bieden. NRC-Handelsblad had de zaterdag vooraf op een paginagroot artikel over deze Zomergasten uitzending met Hirsch-Ali een klein maar prominent in het midden geplaatst kadertje met een opmerking van Theo (opgetekend tijdens de opnames van Submission) dat hij er totaal niet achter stond (als regisseur). Dit kadertje is in de archieven niet meer terug te vinden (!). Hierdoor is Zomergasten sinds 2004 een onbetrouwbaar journalistiek produkt. De VPRO en de NRC zijn mijn vrienden niet meer maar meedogenloze medeplegers. Elitaire broodschrijvers die zich kapot moeten schamen. Lees dat boekje van George Schouten, het staat bij de OBA op het Oosterdok.
De Olympische spelen slokken de bulk van de kijkers op, alle programma’s scoren laag momenteel.
Vroeger vond ik zomergasten wel interessant. Tegenwoordig ken ik bijna niemand meer en er is ook geen goede presentator meer.