Patrick Kicken: Gaan Coen en Sander de wedstrijd winnen op JOE of doet arrogantie hun de das om?

[BLOG] Ja ik zie natuurlijk ook wel dat (een aantal van) mijn voorspellingen hier (nog) niet uitkomen, dus laat ik me voorlopig maar even bezig houden met waar je ten slotte ook hier voor komt: even de diepte in duiken als het gaat om radioshows, zeker als ze net nieuw zijn. Alhoewel nieuw?! Coen en Sander hebben er al bijna twintig jaar radiohuwelijk op zitten dus je zou ook kunnen spreken van een duo dat noodgedwongen op naamsbekendheid weer vijfdagelijks herenigd wordt. Dit keer niet in de middag bij een station met de wind in de rug, het destijds succesvolle 3FM en later 538, maar bij een kersverse zender die zich nog moet bewijzen. Wat hebben de heren in petto voor ons en gaan ze daarmee werkelijk het verschil maken? Even een analyse van de wederopstanding van het peper- en zoutstelletje van de Nederlandse radio.

In eerste instantie was ik enthousiast. Coen en Sander trekken een grote naam aan als nieuwslezeres, Merel Westrik. Ik denk: kijk, daar is over nagedacht. Je kon het hier vorige week zaterdag, Koningsdag, al lezen. Maar de heren brachten het woensdag, tijdens een heuse persconferentie, alsof ze met wereldnieuws kwamen. Sowieso heb ik mijn bedenkingen bij het zo lanceren van je ochtendshow. Je hebt nog geen enkele deuk in een pakje boter geslagen, moet weer helemaal opnieuw beginnen en zal de JOE luisteraar één voor één voor je moeten winnen. Het is net als met beleggen: successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Alhoewel C&S daar hoogstwaarschijnlijk anders over denken. Wij zijn het toch! En mensen kennen ons nog van vroeger. De Amerikanen zeggen ‘you never get a second chance to make a first impression’. Zie het als een soort date met potentieel veel nieuwe luisteraars, die je nog niet kennen of die bereid zijn hun mening (kinderachtig, praten te veel) over jou/jullie bij te stellen.

Hoe kan je nou op voorhand al beoordelen of het wat wordt terwijl ze nog moeten beginnen, Kicken! Nou ik zie bijvoorbeeld op de Instagram stories van JOE en Coen dat ze een oproep doen voor het item ‘JOE modaal’: Wat denken mannen beter te kunnen dan vrouwen? Zucht, daar gaan we weer dacht ik. Wéér je luisteraar voor de leuke content laten opdraaien, terwijl jij daar voor een fortuin zit. Iets wat overigens al (veel te) vaak bij andere ochtend- en middagshows gebeurt. Is dát nou het beste wat je hebt kunnen verzinnen in je vakantie van een half jaar? En uit de naam van het item ‘JOE modaal’ klinkt ook nog eens dat aloude arrogante toontje van boven je luisteraar staan. Als je wil winnen in de ochtend moet je met HIT items komen die luisteraars nergens anders krijgen. Een radiocolumn van Maarten van Rossem bijvoorbeeld, of René van der Gijp waar destijds iedereen op maandagochtend om 08u15 mijn ochtendshow op Veronica voor aanzette. Iedere dag ABBA draaien en zeggen dat je ook wel eens in Zweden bent geweest en dan die Zweedse kok uit de Muppets laten horen: daar red je het niet meer mee.

De boys zijn gewend om lekker in de middag wat te keten bij een grote zender die toch al succesvol was. Nu zullen ze alles op alles moeten zetten om bij een nieuw station de kar te gaan trekken zodat het gaat lopen daar. Dat is heel iets anders. Het feit dat ze al (naar ik hoor) gevraagd hadden ‘of ze ook om 07u mochten beginnen’ maakt me sceptisch. Het is topsport, de ochtendshow iedere dag en vereist ijzeren discipline. Lantinga is 47 en heeft vier jonge kinderen, Swijnenberg ziet radio toch vooral als goedbetaalde hobby. Ook het feit dat ik op de JOE socials zie dat Kai Coen en Sander interviewt alsof het Maxima en Willem-Alexander zijn, oei en foei. Met die onbescheidenheid kom je niet meer weg anno 2024 op de radio. Het zal ongetwijfeld in het begin wel even knallen, maar hou je het ook vol als dadelijk iedereen tot 22u ’s avonds buiten zit te barbecueën en jij al lang en breed op bed hoort te liggen? Of als ze zich vanuit Vlaanderen met de inhoud gaan bemoeien?

Patrick Kicken

PS: Mark Labrand was echt wel met NPO Radio 2 in gesprek hoor. En ik zie Van Someren nog steeds vertrekken van 10 naar 100, ook al wordt Staverman eerst even in het weekend geparkeerd. Als Swijnenberg en Lantinga trouwens lef hebben zorgen ze ervoor dat de ploeg van concurrerende ochtendshows zondagnacht geen oog dicht doet. Er is vast een stagaire te vinden die even om 02u en 03u belletje wil lellen bij ze. Geheid dat iedereen het er over heeft, zelfs bij concurrenten. En dan pas woensdag bekend maken dat het de nieuwste ochtendshow van Nederland was. Maar kom daar nog maar eens om, zoiets spannends op de Nederlandse radio..

Met name die zelfgenoegzame blik van Coen en Merel belooft weinig goeds. Sander heeft iets minder zelfvertrouwen en moet het nog maar zien allemaal.

70 Comments

  1. Nou Kickie, volgens mij mis je de essentie. Voor C&S is echt een doelgroep. Maar dat is een compleet andere doelgroep dan de doelgroep waar Joe zich tot nu toe op richt: mensen die lekkere muziek willen horen met hooguit wat korte spreeks.

    De (wat oudere) muziekluisteraar zit niet te wachten op C&S humor.
    En de C&S luisteraar zit niet te wachten op de Joe muziek.

    Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken!

    Laten we ze in ieder geval een kans geven!

    De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik al naar de Belgische nonstop Joe zenders ben geswitcht. Heerlijk!

    • Het valt of staat met de leuke content die ze brengen. Uitzoeken waar je doelgroep mee bezig is, op aanslaat, wat ze leuk vinden en minder leuk is niet zo moeilijk hoor. Er daarna grappige, actuele, interessante en boeiende content voor verzinnen iets moeilijker, maar wel je opdracht. Dat je daarmee en daardoor over de tong gaat, meer luisteraars krijgt en gratis pers scoort een mooie beloning.

      • Zie ik het nou te simpel? Eddy Keur in de ochtend bij Joe. Geweldig. Man past ook bij het format. Wat was ik altijd blij toen Ruud uitviel, haha, dan hadden we tenminste de keurmerk on air. Geweldige radiomaker.

  2. “Zie het als een soort date met potentieel veel nieuwe luisteraars, die je nog niet kennen of die bereid zijn hun mening (kinderachtig) over jou/jullie bij te stellen”. Dat is jouw mening, engnek, niet ieders mening. Sommigen vinden Coen en Sander wellicht wel gewoon leuk (of héél leuk). Jouw mening is niet de waarheid.

      • Lachen, maar zo simpel om met een quasi grappige vraag nergens inhoudelijk op in te gaan en op geen enkele manier een inhoudelijke reactie geeft op mijn naar mijn idee valide punt dat je jouw mening min of meer als waarheid ziet. Ik heet Coen noch Sander.

        • En of je Joris heet valt ook nog maar te betwijfelen. Joh half Hilversum zit hier onder een andere naam zichzelf op te hemelen en de concurrentie af te kraken. Als je het woordje engnek weg had gelaten was ik er wel serieus op ingegaan, maar jij hebt je mening over mij ook al klaar, toch?

          • Tja, met als verschil dat engnek een kwalificatie was en geen mening gepresenteerd als feit. Maar prima als je erover valt. Meningen mogen volgens mij in dit land.

          • Maak je stukjes tekst niet te belangrijk, ik denk niet dat veel mensen wakker liggen van jouw mening over iedereen

        • Hoho, Kickies mening IS toch de waarheid! Hij heeft het zelf gelezen in zijn radioboekjes! Hahaha. Dat die boekjes 40 jaar oud zijn maakt niet uit.
          Zie het als humor 😀

          • Ik heb ook nog wel wat mooi cursusmateriaal van ’23/’24 voor je hoor, ‘Peter’. App me maar even. Radio is een vak en een business waar miljoenen betaald worden om überhaupt uit te mogen zenden, maar jij mag het als humor blijven zien 😉

      • Oh wat een kinderachtige reactie, Kicken! Man, man, man. Als iemand je aanspreekt is het Coen, of Sander, of Gijs. Bah, bah. Je weet het allemaal zo goed, maar je bent verleden tijd in de radiowereld, en dat doet pijn zo te zien. Sneu

  3. Een mismatch die Coen en sandra en joe. Ik luister regelmatig Joe vanwege het weinige geouwehoer tussen de muziekjes door. Nu keert de poep- en pieshumor weer terug in de ochtend. Ik blijf bij radio 5. Bertje haandrikman maakt een prima ochtendshow.

    • De heren zijn ook wel wat volwassener geworden hoor Wouter, dus ze zullen zich voorlopig wel even inhouden met de kinderachtigheid. Het valt of staat met de content waar ze mee komen. Een paar hit items en je maakt een vliegende start. Dat is niet: je luisteraar laten inbellen met een mening, want dat gebeurt overal al.

      En dat allemaal onder de noemer: kijk ons eens om onze luisteraars geven. Nee hoor, je gebruikt ze voor je eigen gewin. Om je luisteraars geven betekent: zelf met goede, originele, grappige, interessante content komen.

  4. De voortdurende kritiek op JOE en op de discjockeys van dat radiostation begint wel op te vallen.

    Het doet me denken aan de beginperiode van Qmusic, in de jaren van 2005 tot en met 2011. Qmusic was in 2005 nieuw in Nederland en moest zich door de jaren heen opbouwen. Tegelijkertijd las je op het internet bijna alleen maar negatieve verhalen over Qmusic en de bijbehorende discjockeys.

    Tegen de verwachting van de negatieve mensen in, groeide Qmusic vanaf 2013 geleidelijk door richting de top van de Nederlandse radiomarkt.

    En nu is er JOE, die de kans moet krijgen om te kunnen groeien. De mensen die beweren dat JOE kansloos is, hebben een andere smaak en hoeven ook niet naar dat radiostation te luisteren. Er zijn meer zenders waar je naar kunt luisteren. Daarnaast zijn er mensen die moeite hebben met veranderingen, omdat oude bekende radiomerken luisteraars kunnen verliezen, waar misschien moeilijk aan te wennen valt.

    Ik geloof nog steeds dat Coen Swijnenberg en Sander Lantinga luisteraars naar zich toe kunnen trekken. En of ze nou op de ene muziekzender of op de andere muziekzender terechtkomen, het maakt niks uit.

    • Het succes van Q is vooral te danken aan de enorme marketingbudgetten, de beste frequentie van Nederland, het ineenstorten van 3FM en dat 538 een aantal jaren heeft verzaakt. Ga me nou niet zeggen dat het door de discjockeys komt die daar te horen zijn, die hebben (net als C&S bij 3FM en 538 destijds) de wind in de rug omdat het station een hit is. Nou vooruit, Marieke scoort maar die verzaakt ook te vaak de laatste tijd.

      JOE is zeker niet kansloos maar ze hadden bij Coen en Sander erop aan moeten dringen dat ze met -ijzersterke- content moeten komen, alleen op je bekende naam red je het niet met zoveel concurrentie van leuke content online op je mobiel en via de streamingdiensten. Ja ze richten zich misschien op een doelgroep die niet zo bedreven is met instagram, tiktok etc. maar ook die horen ook wel of iets voordehand liggend is of origineel.

      Benieuwd of Coen en Sander zich realiseren dat het geen 2004 meer is maar 2024. Wie weet komen ze wel met ijzersterke dingen waar langer dan 5 minuten over is nagedacht.

      • Ga nou eerst maar eens luisteren, Patrick. Voor iemand die non-dualiteit (voortvloeiend uit het boeddhisme!) aanhangt oordeel je behoorlijk snel, negatief en veel!

          • Misschien werkt het wel andersom, misschien wil ik de beste mensen wel helpen omdat ik (en met mij andere radiomakers) al zie (door eigen ervaring en opgedane kennis) wat de struikelblokken zijn, waar ze op voorhand een foute inschatting maken en wat er voor nodig is om zoiets als een nieuwe ochtendshow te laten slagen. Noem het betrokkenheid. En uiteindelijk is de luisteraar de winnaar als er meer over radio wordt nagedacht vantevoren zodat er top materiaal uit de speakers komt ’s ochtends.

      • Feit is dat Joe ook die marketingbudgetten zal hebben, wees daar maar zeker van. En iedereen weet ook dat nieuwe bezems het best vegen. Dus zullen ze sowieso luisteraars aantrekken die nieuwsgierig zijn. En als het dan aanslaat, zijn ze vertrokken. Maar nogmaals DPG zal er echt wel voor gaan, net zoals hier in Vlaanderen.

        • Laten we eerlijk zijn Kurt, JOE Vlaanderen heeft eerst alles van Nederland gekopieerd om er een succes van te maken, van de Kerstprogrammering van Sky tot en met de Top 2000 van NPO R2 aan toe. Een probleem: die dingen zijn er in Nederland allemaal al. Misschien moet JOE Nederland eens in Duitsland gaan kijken of daar nog wat weg te jatten valt.

    • De beste stuurlui….
      Voor de duidelijkheid: ik luister al vanaf 2019 naar Joe (toen nog “all-the-way”). Veel bewondering voor wat ze neergezet hebben. Dat ik persoonlijk niet zo zit te wachten op C&S, zegt natuurlijk niets.

      Het is hier natuurlijk wel een negatief roddel rubriekje. Hoewel ook Kickie wel eens iets positiefs schrijft (maar dan gaat het over een column rubriekje uit zijn eigen programma van 15 jaar geleden hahaha).

      We moeten het maar zien als humor. Mijn reacties zijn altijd met respect naar de mensen waar het over gaat. En voor wat betreft Kickie: wie kaatst…

      • Het is allemaal vooral bedoeld als waarschuwing. Als jij de kapitein van de Titanic had kunnen waarschuwen voor die ijsberg had je het ook gedaan.

        Het is gewoon zó zonde dat er in Nederland zoveel zenders, jocks en shows niet slagen omdat er vantevoren niet of te kort over is nagedacht. Allemaal maar onder de noemer ‘men kent ons toch dus ze luisteren wel’.

        Tuurlijk is radio een sfeer medium wat luisteraars voelen, dus als er een klik is in het team heb je al een stuk gewonnen. Maar dan gaat het erom die luisteraars vast te houden. De classics die JOE draait zijn stuk voor stuk getest, in Vlaanderen maar ook Roland Snoeijer liep zo bij Talpa naar buiten met alle muziekonderzoeken van Radio 10 onder de arm.

        Tel daarbij op het oude FM pakket van 10. Dat is een mooie basis voor succes. Volgende stap is naar de content kijken, die vooralsnog vrij infantiel en onorgineel is bij JOE. De Alphabattle bij Kai, Joe Modaal bij C&S. Dit zijn lokale of hooguit regionale omroep items.

        • En toch scoort Joe in low-profile modus binnen 6 maanden gewoon 2 miljoen luisteraars per week en 4% marktaandeel.

          Je zou wat meer moeten afwachten en niet alleen maar schreeuwerige clickbait online zetten. Ik mis bij jou een diepere analyse van zenders. Niks mis met kritiek maar op dit moment is het bij jou vooral afzeiken en screeuwen om aandacht.

          • Dan lees je verkeerd 😉 Het station mist warmte, sfeer, gezelligheid. Het nep virus van Qmusic slaat natuurlijk ook over naar de buren, dat kan niet anders. Het is een feit dat we hier vaak praten als liefhebber maar je ziet op voorhand ook al dingen misgaan, zoals de ochtendshow van Coen en Sander.

  5. Voor mij hoeven Coen en Sander helemaal niet te komen. Wat een arrogantie. Joe heeft dat helemaal niet nodig. Zo was dat ook met radio 10 en Ekdom, wat een arrogantie!!!
    Voor mij mogen diegene die daar nu zitten bij Joe gewoon blijven. Geef hun de kans om ook groot te worden!!
    Wij hebben die snobs helemaal niet nodig!!!

  6. Smaken verschillen,ik vond kicken altijd fijn om naar te luisteren,rik van Veldhuizen ook ,pas weer geprobeerd maar viel mij tegen ik begin de ochtend graag met ekdom tegenwoordig ,in ieder geval eerlijke humor woordgrappen zonder
    lachbandjes.ook henk blok doet leuk mee.maar iedereen zijn eigen mening

  7. Sander kan nog best weleens lollig zijn om op de radio te horen. Coen snap ik echter dan weer helemaal niet, die is gewoon te saai voor woorden. De combinatie lijkt me dan 20 jaar geleden nog wel ok, maar nu? We gaan het merken.

    • Coen heeft echt het geluk gehad dat hij aan Sander gekoppeld werd destijds, was het niet door Florent Luyckx die toen zendermanager was bij 3FM? Anders was Swijnenberg gewoon nog bij Radio M te horen geweest tot zijn pensioen.

  8. Ik blijf het leuk vinden dat de man die nu het slechtste radiorprogramma maakt commentaar heeft op andere programma’s #genieten

    • Dave-Wes-Django-Daan-Klaas-Tjibbe-Jordy-Barry-Sofie-Neil-Lennart-Joerie, voor iemand met zoveel aliassen heb je wel een heel sterke persoonlijkheid 😉

      Ook al zou ik het slechtste radioprogramma op de Nederlandse radio maken (wat wel meevalt), iemand als Gijp of Derksen kunnen ook niet meer zo goed voetballen maar hebben er wel verstand van.

      Mijn wedstrijdritme is inderdaad aan de lage kant maar in die twee uurtjes radio die ik nog voor de hobby maak zit altijd nog wel hier of daar iets origineels en eigens.

      Hier een downloadlink van de show van vrijdag, check de laatste spreek in het tweede uur

      • Origineel en eigen is leuk, maar als niemand ernaar luistert, is het weinig tot niet relevant. Ze hebben massa nodig onder de commercieel interessante doelgroep. En C&S trekken vollere zalen dan PK, me dunkt.

  9. Hey patrick,

    Zou jij geen radioshow meer ambiëren?
    Bedoel het echt niet lullig hoor, maar je hebt vaak veel commentaar (soms best terecht), en bent best goed geïnformeerd, maar zou jij zelf geen goede JOE dj zijn?

    • Tuurlijk zou er wel wat origineels van kunnen maken bij JOE maar dat durven ze toch niet aan. Iedereen moet in de pas lopen daar en angst is een slechte raadgever.

      Ik geef dit commentaar niet louter uit de positie van maker maar meer uit die van observator, radio is een vak waarin ik me al dertig jaar verdiep. Zoals eerder hier besproken is er heel veel lesmateriaal uit Amerika en Engeland over de wetenschap achter radio. Wat werkt, wat niet, wat beter kan.

      Er zijn maar weinig jocks actief op de landelijke radio die zich daar in verdiepen. Diegene die het doen maken grote stappen vooruit óf krijgen er zoveel verstand van dat ze gevaarlijk worden voor de programmaleider en worden eruit gekieperd (zie Bas van Teylingen bij Veronica, mij gebeurde hetzelfde in mijn TROS tijd met.. Henk Dekker)

      Ik weet zeker dat als ik me van de domme had gehouden en nooit maar één seminar over radio had bezocht of beluisterd ik het nog gewoon had kunnen doen, dagelijks radiomaken. Maar het gaat zó frustreren als je de mensen om je heen fouten hoort maken en ze er niet op kan of mag wijzen, of je programmaleider niet van commentaar mag voorzien (‘het is hier geen Amerika’ – E. de Zwart)

      De middelmaat regeert bij de Nederlandse radio en owee als je er iets van zegt. Nou ik blijf dat doen, in de hoop dat het ooit verandert en anders sterft het medium gewoon uit want niet meer interessant en boeiend genoeg.

  10. Ik denk dat het goed is dat ze hun gehele programma opnieuw moeten gaan uitvinden waarbij natuurlijk ook het contract met de luisteraars van belang is. Ik sluit me ook aan bij de woorden van Kicken hierboven over het interview. Heb het niet gezien maar of dat nou zo had gehoeven….

    En wat NPO RADIO 2 betreft zou ik eens praten met Corné Klijn om hem op de uren van Staverman te zetten en dan met Kort en Klijn.

    Weet dat hij dan al die andere zenders zal moeten gaan verlaten en zijn functie bij SterrenNL maar daar vinden ze wel iemand anders voor wat dat betreft.

  11. Als je van zijn humor houd dan is Sander Lantinga altijd leuk om ergens bij te zetten. Het had verfrissend geweest om hem eens naast iemand anders te zetten. Radiozenders realiseren maar niet dat je Coen helemaal niet nodig hebt. Als duo zijn ze al jaren over het hoogtepunt heen en hebben zich met content en items helemaal niet vernieuwd. Ik denk dat Coen & Sander en Joe een mismatch gaat zijn.

  12. Ze hadden het beter non stop kunnen laten…. Was veel mooier… een kinderzender als Q is meer als genoeg

  13. Als ouwe lul en wanna be muzikant die van zijn vrouw alleen maar radio 2 mag luisteren kan je vertellen dat alleen Eddy Keur Jeroen van Inkel en enigzins Emily de Wilt nog relevant zijn. Als ex bouwvakker en radio 3 fan zette ik ,s middags de radio uit als die twee flauwe droeftoeters mijn terugreis wilden vergallen met dat schijtlollige gedoe.

  14. Bij mij is toch de grootste twijfel of de muziek mix van Joe past bij C&S. Voor mijn gevoel zijn C&S toch meer hitradio. Ook vanuit Joe begrijp ik het niet helemaal…hun imago is toch “feel good” jaren 80 hits en niet schok radio. Als er al een dj moet komen dan puur alleen om te vertellen dat de zon schijnt en dat er weer een lekker ABBA plaatje aankomt

    • Op Instagram doet Coen althans zijn stinkende best om te laten zien dat hij de Best of Joe Top 500 (!) wel heel erg gaaf vindt. Het probleem met dit format is dat er natuurlijk nauwelijks iets bijkomt. Ik heb zelf 12 jaar lang Summer of ’69 moeten aankondigen alsof het het mooiste op aarde is en dat ontneemt je ook wel het plezier van jocken hoor. Op een gegeven moment liet ik de muziek maar de muziek en ging ik rechtstreeks naar het item, dat is dan ook het advies wat ik C&S kan geven: concentreer je op je content, kondig niks meer aan of af, zie de muziek als een lang reclameblok 😉

      Dat is overigens nog niet eens zo heel makkelijk, niks meer over de muziek zeggen, maar maakt de aandacht voor je (hopelijk ijzersterke) content wel groter bij de luisteraar. En zij herkennen ook wel dat het ABBA was, anders appen ze wel en stuur je gewoon een appje terug.

      • En in dat promovideotje op Youtube gaf aan dat Coen de Police wel erg geweldig vindt, met name het nummer Message in a bottle. Daar hoort hij elke keer toch weer andere dingen in ‘het is een nummer met heel veel lagen’. Tja Coen, die zal je elke week wel een keer moeten draaien weer in een andere volgorde. Ik vond dat nogal aandoenlijk. Coen schijnt ook meer van de nieuwe muziek te zijn, gaf Sander aan in zo’n zelfde filmpje. Dan zit je natuurlijk helemaal puik en mieters bij JOE…oh wacht…

        • Constant dezelfde muziek, het wellicht uitblijven van direct succes, het vroege opstaan en de bemoeienis van Iwan en de rest van DPG Vlaanderen: het zou zomaar kunnen dat het ze al snel gaat opbreken.

          Er zijn al weddenschappen afgesloten in radioland dat ze bij JOE na de Kerst alweer een andere ochtendshow hebben, of dat de heren toch naar de middag willen en Kai het zware werk laten opknappen.

          Ik zou dat overigens geen slecht idee vinden, een jong(er) iemand die loodzware ochtendkar laten trekken, ook al past hij qua leeftijd niet helemaal bij de doelgroep. Maakt de kans op originele content en inspelen op de actualiteit alleen maar groter.

  15. Als je kritiek echt opbouwend en helpend was geweest, had je je tips rechtstreeks naar de betrokkenen gestuurd Kickie. Dan hang je de vuile was niet steeds buiten. Op die manier gaan de meeste betrokkenen zich niets van je aantrekken en zich alleen maar irriteren.

    Er zijn echt goede adviseurs in de radiowereld. Die geven opbouwende tips rechtstreeks. Naar de buitenwereld zijn ze positief over de betrokken. Dat helpt.

    • Ja doei, ik ga een beetje mijn kennis gratis aan ze weggeven. Dan maar hier zodat een ander er ook nog wat aan heeft en we er over kunnen discussiëren.

      De meeste jocks zitten trouwens helemaal niet te wachten op advies. Ze zijn zó onzeker dat het meteen als louter kritiek wordt opgevat. Daarom blijven ze maar gewoon jarenlang hetzelfde doen, op dezelfde manier, tot vervelens aan toe.

      • Het hoeft niet gratis, je mag ze prima je betaalde dienst aanbieden. Dan merk je vanzelf of er vraag naar is. Heel, héél misschien is er wel een latente behoefte. En zo niet, hoor je het vast ook (en geen reactie is ook een antwoord).

        • Welnee, ga ik niet aan beginnen. Ik schrijf hier lekker m’n columns en of je het leest en er iets mee doet laat ik aan jou. Ben wel eens gevraagd om een workshop bij 3FM te komen geven maar ook nee op gezegd.

          Meeste landelijke jocks denken dat ze gearriveerd zijn en vinden ‘praktijk belangrijker dan theorie’. Ze snappen maar niet dat je door je basiskennis op te frissen en wat nieuwe inzichten op te doen je zóveel meer zelfvertrouwen krijgt als radiomaker en je dus veel meer jezelf durft te zijn op de radio, inclusief allemaal leuke manieren om iets over en van jezelf prijs te geven in een leuke vorm die bij jou past. Betere teases, betere telefoongesprekken, betere interviews, betere winnaars, leukere content: het begint allemaal bij hoeveel jij als maker weet over diverse technieken, je die eigen hebt gemaakt en dus het verschil maakt.

          Het klinkt blasé maar ik hoef me die onwilligheid van velen om te leren en jezelf te verbeteren als jock niet op de hals te halen, genoeg verdiend met mijn radiowerk om het verder uit te zingen, direct gevolg van alle radiogoeroes. Jocks die verder willen komen zouden het zelf moeten oppakken overigens, er is genoeg materiaal beschikbaar online, tegen betaling. Anders komt er een dag dat jouw station niet meer goed scoort en het ineens gaat opvallen dat je een van de velen bent ‘die maar wat zit te doen op gevoel’.

          • “Meeste landelijke jocks denken dat ze gearriveerd zijn…”
            Daar ben jij nog wel het beste voorbeeld van, Kicken

    • Deze site is er om over radio/tv/media te praten en te lezen. Meer is het niet Peter.

      En waar zijn al die adviseurs nu dan? Die moeten nu toch ook weten dat Coen & Sander op Joe gaat mislukken?

      Had gewoon iets nieuws aangedurfd in die ochtend op deze nieuwe zender. Bijvoorbeeld en ik noem maar even iets geks, Beau van Erven Dorens (moet hij wel stoppen met die talkshow maar dat wil hij toch al) met Bridget Maasland of Fabienne de Vries.

  16. De move van C&S doet denken aan Robert Jensen en Jan Paparazzi toen bij Veronica in 2010. Ze waren terug en dat werd overal groots aangekondigd. Alleen trokken de Jensen-fans de muziek niet en de Veronica luisteraar trok Jensen niet met zijn humor.Een complete mismatch die vrij snel van de zender verdwenen was, ongeveer 1 jaar na de start. Ik gun iedereen het beste maar dit avontuur lijkt gedoemd te mislukken. Dennis Ruyer zag het al op tijd, ben benieuwd hoe lang C&S het gaan volhouden.

    • Ja en bij Jensen was het ook nog eens zo dat hij er eigenlijk zelf geen zin meer in had. De eerste anderhalf uur, tot 07u30, waren herhalingen. De rest deed hij vanuit thuis. We mogen in ieder geval blij zijn dat Coen en Sander er live vanaf 06u zitten, maar je weet nu al dat de eerste paar spreeks vooral gevuld zijn met ‘wat is het vroeg he’ en ‘heb jij wel wat geslapen? nee ook niet he? hahahaha’

  17. Het is natuurlijk ook zo dat er veel te veel radiostations zijn die allemaal in dezelfde 20/49 vijver zitten te vissen. Hoeveel dj stations kun je als land hebben?

    • Sinds wanneer is Evelien de Bruijn interessant om te volgen? Die heeft Ekdom het laatste zetje naar de uitgang gegeven bij 10 door hem constant te dwarsbomen en vertrekt dankzij vriendjespolitiek nu weer naar haar vriendjes bij NPO Radio 2.

  18. Een column van Maarten van Rossum als HIT item. Waarom zou je in godsnaam die ouwe zeur in je show willen hebben. Hetzelfde voor René van der Gijp. Die scoorde bij in jouw show omdat hij toen 1 of 2 avonden per week te horen was. Inmiddels zit de man er 5 en is de sjeu er ook wel wat vanaf. Voor mij zijn dat soort items hetzelfde als ‘de jongens tegen de meisjes’.

    Nog los dat ik er als luisteraar helemaal niet op die items zit te wachten. Informeer me gewoon over het nieuws en laat me lachen, dat is voor mij voldoende.

    • Wist je dat die ‘ouwe zeur’ met zijn bijna dagelijkse podcast per aflevering 200.000 luisteraars trekt? En dan zijn hier nog ouwe zeezenderlieden die niet podcasts geloven.

      • Ik bedoel maar 😉 Om met een oude Amerikaanse radiogoeroe te spreken: ‘you don’t win by removing negatives, you win by adding more positives’. Dus vrij vertaald: zorg gewoon dat je minimaal twee tot drie items per week hebt die een hit worden en waar mensen over gaan praten, dan help je je ochtendshow en dus station vooruit. Niet maar zitten miereneuken en muggenziften over wat er beter kan.

  19. Vandaag voor het eerst eens geluisterd naar JOE. Ik moet zeggen de show was zeker niet slecht en niet zo puberaal zoals verwacht werd. Het was voor mij zowel vertrouwd maar ook weer onwennig vanwege de muziek. Ik hou wel van de oudere muziek maar bij Coen & Sander was ik altijd anders gewend. Bij Timur daarin tegen hoorde ik vaker voicetrack en ik ben van mening dat hij de middagshow moet gaan doen. Daar kan ie zijn creativiteit meer kwijt. Benieuwd of PK dezelfde mening heeft.

    • Wat. Mij. Vooral. Opvalt. Is. Hoe. Discjockey. Achtig. Die. Kai. Praat. Als. Hij. Te. Horen. Is. Op. Zijn. Socials. Dus. Ja. Ik. Ben. Voor. Timur. In. De. Middag. Al. Was. Het. Maar. Omdat. Hij. Beter. Past. Bij. De. Ochtendshow. En. Je. Het. Best. Scoort. Als. Die. Twee. Shows. In. Elkaars. Verlengde. Liggen.

      • Je hebt je punt(en) gemaakt Patrick haha. Als ik je moet geloven praat die Kai erg punterig. Joe is veel te safe met de muziek terwijl er zoveel meer goede muziek is gemaakt tussen de jaren 70 en 90 (en ook slechte uiteraard die niet vergeten moeten worden en toch een hit werden)

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*